joi, 28 februarie 2013

Verificare / Masurare sonda LAMBDA ! (oxygen sensor)

             
               Sonda LAMBDA este un senzor care ajuta la identificarea in timp real a raportului aer - carburant adica, daca este bogat sau sarac.
               Aceasta sonda este de fapt o dioda cu zirconiu care furnizeaza o anumita tensiune corespunzatoare cu cantitatea de oxigen din evacuare in comparatie cu cantitatea de oxigen din atmosfera. Mai exact ea nu masoara cantitatea de oxigen din amestec ci diferenta dintre concetratia de oxigen din gazele evacuate si concentratia de oxigen din aer.
               Acest senzor poate obtine informatii optime doar la o temperatura de 360 C.
               Informatia obtinuta de aceasta sonda este trimisa la calculatorul motorului care regleaza cantitatea de combustibil injectata in motor pentru a compensa excesul de aer sau de combustibil.
               Majoritatea sondelor au 4 conectori. Cei doi conectori albi reprezinta alimentarea rezistentei care incalzeste senzorul iar ceilalti doi tranzmit informatia masurata catre calculatorul masinii.

  • O tensiune de 0.2 volti ( 200 mv curent continuu) reprezinta un amestec sarac de combustibil si oxigen;
  • O tensiune de 0.8 volti ( 800 mv curent continuu) reprezinta un amestec bogat, mai exact un amestec cu mult combustibil nears si sarac in oxigen;
  • O valoare ideala este cea de 0.45 volti ( 400 mv curent continuu );

Aceasta verificare se poate face cu orice multimetru.
              Un senzor uzat, murdar, " imbatranit" tinde sa raspunda mai greu, fapt care duce la degradarea performantelor masinii.
              O sonda lambda este garantata de producator aproximativ 140000 km. Daca aceasta sonda nu mai functioneaza ea poate defecta catalizatorul care este un echipament destul de costisitor.


CONECTORI SONDA LAMBDA

Sonda lambda Bosch Lsu4.2 , dupa cum se observa in poza de mai jos, are 6 conectori. 
In general codul ce culori este acelasi pentru orice sonda lambda, adica:

ROSU - curent pompare
NEGRU- tensiune nerst
GALBEN  - masa virtuala 
ALB - Rezistenta incalzire (-)
GRI - rezistenta ingalzire ( + )
VERDE - curent de compensare




miercuri, 27 februarie 2013

Cum se calculeaza consumul de combustibil la automobile. Formule de calcul si metode.


             


               Consumul de combustibil pentru automobile poate fi calculat prin mai multe metode si formule. 
               O metoda foarte simpla e efectuarea raportului dintre combustibilul consumat si km parcursi efectiv.

Consum mediu = combustibil / km parcursi

               La calculul consumului mediu prin formula mentionata mai sus trebuie cunoscuta exact cantitatea de combustibil consumata. Pentru a afla acest lucru fie avem o masina smart care ne spune ce cantitate de combustibil a fost consumata, fie calculam si notam combustibilul din rezervor la inceput de luna ( in prima zi), la sfarsit de luna ( ultima zi ) si alimentarile efectuate in cursul lunii.
              Conform ordinului 14/1982 pentru aprobarea normativului privind consumul de combustibil si ulei pentru automobile, care poate fi descarcat de aici, calculul consumului de carburant la autotractoare si autocamioane cu incarcatura de peste 1.5 tone se aplica un calcul mai complex.
              Stabilirea unui consum normat se face astfel : 

Consumul=Q+(Pe*Cmg*K)/100 litri unde:

Pe- parcursul realizat in km echivalenti;
Cmg- consumul mediu de combustibil in l/100 km echivalenti pe drumuri de categoria k;
K- produsul total al coeficientilor de corectie ai consumurilor medii de combustibil; ( categorie de drum, greutate incarcatura, temperatura, sezon, AC sau fara AC sa... )
Q- sporul de consum pentru anumite conditii de exploatare ;
100- nr. de km la care se raporteaza parcursul echivalent realizat.

Coeficientul de corectie in functie de categoria de drum se clasifica astfel :

1.Categoria M – cuprinde drumurile asfaltate, in stare buna, carora li se atribuie un coeficient de drum = 0.9;
2.categoria K – include drumurile pavate, in stare buna, carora li se aribuie un coeficient = 1;
3.categoria T – cuprinde drumurile asfaltate, pavate si pietruite, in stare mediocra, carora li se atribuie un coeficent = 1.1;
4.categoria L - cuprinde drumurile pietruite cu piatra sparta, pietris si bolovani, carora li se atribuie un coeficient = 1.2;
5.categoria E – include acele drumuri care impun schimbari de viteza pe circa 70% din parcus si cuprinde: drumurile de pamant, drumurile de terasamente, in stare mediocra si dumurile pavate cu bolovani de rau, in stare rea, a caror coeficient este = 1.4;
6.categoria H – cuprinde toate celelate categorii de drumuri, a caror stare nu permite viteze mai mari de 15km/h pe toata lungimea lor si care au un coeficient de drum = 1.6

Coeficientul de corectie pentru sarcina transportata se calculeaza astfel : 

             Coeficientul de corectie "KG" reprezinta raportul dintre consumul mediu de combustibil pentru parcursul cu o anumita sarcina transportata "CG" si consumul mediu de combustibil pentru parcursul fara incarcatura "Cmg":

KG = CG \ Cmg

           Valorile coeficientului de corectie "KG" sint prevazute in anexa2, fiind stabilite in functie de puterea motoarelor ce echipeaza automobilele si de sarcina transportata "G".
           Pentru a se evita aplicarea repetata a relatiei de calcul la o singura foaie de parcurs, in cazul cind sarcina transportata "G" nu este egala pe tot parcursul realizat, se va calcula sarcina medie transportata "G" pe intreaga cursa, cu relatia: 

Gm = Suma de Pi x Gi / P

in care:
Pi, reprezinta parcursul efectiv pe care a fost transportata sarcina "Gi" (km); 
Gi, sarcina transportata (tone) pe un anumit tronson "i"; 
P, parcursul efectiv total (km).




Recuperare fisiere sterse / CD -DVD zgariat !

     


       Daca ati sters fisiere din gresala sau in cel mai rau caz ati formatat partitia gresita mai exista o solutie.
       Exista o serie de utilitare care va pot ajuta in recuperarea datelor, partial sau chiar in totalitate.
       Cei de la NASA se lauda ca pot recupera un fisier sters chiar daca hdd a fost formatat si rescris de 7 ori, deci putem si noi.
       Daca ati verificat cu atentie cosul de gunoi (poate daca aveti noroc fisierul e acolo) incercati sa cautati urmatoarele aplicatii.

  1. Recuva
  2. iCare Data Recovery Software 
  3. Recover Deleted Files
  4. Recover My Files
  5. UndeletePlus
  6. PcInspector
  7. Restoration
     ( fiecare aplicatie face acelasi lucru, deci nu aveti nevoie de toate)
       
       Eu personal am folosit Recuva si ma declar multumit. A reusit sa recupereze fisiere sterse in proportie de 80 %.
       Zic 80 % pentru ca au fost fisiere excel care nu se mai mergeau dupa recuperare. 
     

 ATENTIE : 

      In momentul in care ati observat ca ati sters din gresala anumite fisiere opriti-va din tot ce faceti ! Cand stergeti un fisier acel spatiu este doar marcat ca spatiu liber, fisierul este inca acolo doar ca atunci cand are ocazia pc-ul dumneavoastra rescrie peste noi fisiere. Cand sunt rescrise noi fisiere procesul de recuperare devine mult mai dificil. 
    
      Daca datele se afla pe un CD / DVD zgariat incercati aplicatia CD Recovery Toolbox sau cititi : Cum sa repari un CD zgariat !
       

marți, 26 februarie 2013

Cum sa repari un CD zgariat !

             Sunt sigur ca nu numai o data ati avut un cd / dvd zgariat. Poate ca vi se pare prostesc dar solutia este chiar pasta de dinti. Incercati sa il lustruiti prin miscari circulare cu pasta de dinti iar apoi sa il clatiti bine cu apa.
             Chiar face minuni.
             Nu o sa repare cd-uri extrem de zgariate dar aveti sanse sa va recuperati o parte din date.
             Bafta !

         
         
           
           

Schema electrica semiremorca ! ( Trailer 7 wire circuit )



Mai jos este prezentata schmea electrica a unei semiremorci. Codurile de culori sunt universale. 
Majoritatea problemelor sunt cauzate de sarea folosita ca material antiderapant. In general lampile de gabarit si lampile de pe lateral sunt primele care se defecteaza. In caz de o defectiune prima data verificati contactele stecherului si a prizei iar apoi lampile de gabarit.





Importa adresele de e-mail din Thunderbird in agenda Google !

Cu toate ca utilizarea aplicatiei Thunderbird iti usureaza foarte mult munca, cu atat mai mult cand se folosesc mai multe conturi de e-mail, contactele raman salvate in aplicatia Thunderbird pe calculatorul unde este utilizata si nu sunt importate in agenda contului de e-mail.

Exportarea / importarea adreselor de e-mail din aplicatia Thunderbird in contul Google se poate face in felul urmator:
  1. In aplicatia Thunderbird accesati Address Book;
  2. In partea dreapta selectati agenda care doriti sa o exportati. ( in general este numita Personal Address Book);
  3. In meniul Tools selectati Export;
  4. Definiti un nume pentru agenda care urmeaza sa o exportati ;
  5. Selectati sa fie salvata pe Desktop;
  6. Apasati Save;
  7. Deschideti adresa http://contacts.google.com;
  8. Logati-va  utilizand datele contului gmail;
  9. Selectati More apoi Import;
  10. Selctati Choose File apoi de pe desktop selectati fisierul exportat, selectati Open apoi Import;
Verificati daca contactele au fost importate in totalitate.



luni, 25 februarie 2013

Reprogramare ( resetare ) cutie de viteze Mercedes Actros MP2

Deoarece m-am lovit recent de aceasta problema m-am decis sa o detaliez aici.

Informatii generale:
Procedura de programare este necesara la memorarea unor date specifice autovehiculului in sistemul electronic de control al transmisiei automate ( GS ).
In timpul procedurii de programare, erorile de programare sau utilizare sunt indicate drept coduri de eroare pe display. In acest caz, consemnati codurile de eroare pentru personalul de service.
Daca procedura de programare este anulata, un mesaj privind evenimentul este indicat pe display.

  • Rotiti cheia inapoi, complet, in comutatorul de contact si asteptati cel putin 5 secunde. 
  • Repetati procedura de programare.

Procedura lunga de programare este necesara daca:

  • unitatea de comanda GS a fost inlocuita
  • motorul a fost inlocuit
  • display-ul afiseaza codul de eroare a2 1011 ( dupa ce apare acest mesaj, rotiti cheia inapoi pana la capat, asteptati 5 secunde  apoi rotiti-o in pozitia de conducere.
  • display-ul  afiseaza codul de eroare a2 8093
Efectuarea unei proceduri scurte de programare:

Autovehicule cu schimbator de viteze Telligent
  1. Actionati frana de parcare;
  2. Rotiti cheia inapoi in pozitia oprit in comutatorul de contact;
  3. Apasati pedala de ambreiaj complet si mentineti-o in pozitie;
  4. Apasati si mentineti apasat butonul neutru;
  5. Rotiti cheia autovehiculului in pozitia de conducere in comutatorul de contact, veti auzi in difuzoare  un sunet de avertizare si un zgomot de cuplare. Sagetile grupului intermediar clipesc alternativ pe display; 
  6. Eliberati pedala de ambreiaj in trei secunde. Veti auzi un zgomot de cuplare;
  7. Apasati complet si mentineti apasata pedala de ambreiaj trei secunde. Procedura este finalizata daca N apare pe display;
  8. Eliberati pedala de ambreiaj si butonul neutru;  
Autovehicule cu schimbator de viteze automat Telligent
  1. Actionati frana de parcare;
  2. Rotiti cheia inapoi in pozitia oprit;
  3. Apasati si mentineti apasat butonul neutru;
  4. Rotiti cheia in pozitia de conducere. Veti auzi un sunet de avertizare si un zgomot de cuplare. Sagetile grupului intermediar clipesc alternativ pe display. Procedura este finalizata daca N apare pe display;
  5. Eliberati butonul neutru;
Autovehiculele cu Mercedes PowerShift
  1. Actionati frana de parcare;
  2. Rotiti cheia inapoi in pozitia oprit;
  3. Apasati si mentineti apasat butonul neutru;
  4. Rotiti cheia autovehiculului in pozitia de conducere. Un sunet de avertizare se aude in difuzoare, sagetile grupului intermediar clipesc alternativ pe display;
  5. Porniti motorul daca N ( mic ) apare pe display. Un sunet de avertizare se aude in difuzoare. Procedura este finalizata daca N( mare ) apare pe display;
  6. Eliberati butonul neutru;
Efectuarea unei proceduri lungi de programare:

Autovehicule cu schimbator de viteze Telligent:
  1. Actionati frana de parcare;
  2. Rotiti cheia inapoi in pozitia oprit;
  3. Apasati si mentineti apasat butonul neutru (1) si butonul de functionare (2);
  4. Rotiti cheia in pozitia de conducere. Veti auzi in difuzoare un sunet de avertizare si un zgomot de cuplare. Sagetile grupului intermediar clipesc alternativ pe display;
  5. Eliberati pedala de ambreiaj in trei secunde. Veti auzi in difuzoare un sunet de avertizare si un zgomot de cuplare;
  6. Apasati complet si mentineti apasata pedala de ambreiaj timp de trei secunde;
  7. Daca pe display apare N, porniti motorul. Veti auzi in difuzoare un sunet de averizare si un zgomot de cuplare;
  8. Eliberati pedala de ambreiaj in trei secunde. Veti auzi un sunet de avertizare si un zgomot de cuplare;
  9. Apasati complet si mentineti apasata pedala de ambreiaj timp de trei secunde. Veti auzi un sunet de avertizare si un zgomot de cuplare;
  10. Eliberati pedala de ambreiaj in trei secunde. Veti auzi un sunet de avertizare si un zgomot de cuplare; 
  11. Apasati si mentineti apasata pedala de ambreiaj timp de trei secunde. Procedura este finalizata daca N ( mare ) apare pe display;
Autovehiculele cu schimbator de viteze automat Telligent sau Mercedes PowerShift:
  1. Actionati frana de parcare;
  2. Rotiti cheia inapoi in pozitia oprit;
  3. Apasati si mentineti apasat butonul neutru (1) si butonul de functionare (2);
  4. Rotiti cheia in pozitia de conducere. Veti auzi in difuzoare un sunet de avertizare si un zgomot de cuplare. Sagetile grupului intermediar clipesc alternativ pe display;
  5. Porniti motorul daca N (mic) apare pe display. Un sunet de avertizare se aude in difuzoare. Procedura de programare este finalizata daca N (mare) apare pe display;
  6. Eliberati butonul neutru (1) si butonul de functionare (2);

Erori de programare:
In timpul procedurii de programare pot aparea urmatoarele coduri de eroare:

COD EROARE
CAUZE POSIBILE SI SOLUTII
GS 06 pana la GS 18, GS 27, GS 29, GS 32
Erori de programare
Repetati procedura de programare
GS 19
Autovehiculul este in miscare
Actionati frana de parcare
GS 20
Display-ul afiseaza U << ( subtensiune)
Reincarcati bateria
GS 21
Pedala de ambreiaj a fost eliberata prea devreme sau prea tarziu in timpul programarii.
Actionati pedala de ambreiaj la momentul oportun ( urmariti semnalul sonor)
GS 22
Butonul neutru a fost eliberat prematur
GS 23
Erori de programare
Efectuati o procedura lunga de programare
GS 24
Frana de parcare nu a fost actionata in timpul programarii.
Actionati frana de parcare
GS 25
Schimbatorul de viteze de urgenta a fost actionat in  timpul programarii.
GS 26
Motorul este pornit
Respectati etapele procedurii de programare
GS 28
Motorul nu a fost pornit.
Daca pe display apare N, porniti motorul
GS 30
Pedala de acceleratie a fost apasata in timpul programarii
GS 31
Pedala de ambreiaj nu a fost apasata complet in timpul programarii









Toate informatiile sunt preluate din manualul de utilizare care se gaseste AICI.
Download manual utilizare Mercedes Actros limba romana.
RESETARE CUTIE DE VITEZE ACTROS MP2 - EXTRAS DIN MANUAL - LIMBA ROMANA

Stiati ca MS-DOS ?


            MS-DOS este prescurtarea de la Microsoft Disk Operating System. A fost cel mai utilizat sistem de operare din famila DOS si a dominat anii 1980. MS-DOS a fost lansat in 1981 si a cunoscut 8 versiuni pana cand Microsoft sa opreasca dezvoltarea in 2000. Era un produs cheie pentru cresterea Microsoft datorită diverselor limbaje de programare pe care compania le crea pentru firmele dezvoltatoare de software, furniza venituri importante companiei si resurse de comercializare. El a fost sistemul de operare pe care se bazau primele versiuni de Windows executate ca o interfata grafica. Numele lui original a fost QDOS( Quick and Dirty Operating System ) si 86DOS iar apoi a fost redenumit MS-DOS de către Seattle Computer Products. MS-DOS a fost conceput ca un sistem de operare pentru familia de procesoare 8086. Dupa verisuniea Windows 9x, MS-DOS a fost integrat si utilizat doar pentru pornirea sistemului de operare. In momentul de fata MS-DOS este inca utilizat de sistemele x86.


Comenzi DOS

Schimbarea partitiei :
A:\
unde "A" reprezinta numele partitiei sau unitatii.
Ex:  C:\   ( trece la unitatea cu litera "C" )

Schimbarea directorului:
cd  -  (change directory) 
Ex: cd muzica  ( se acceseaza directorul "muzica" )
Unde " muzica " reprezinta numele directorului 

Iesirea din directorul curent : 
cd ..

Creare director nou :
md 
Ex: md muzica   ( comanda creaza un director nou numit " muzica " )

Copierea unui fisier sau a unui dosar :

C:\>copy c:\muzica  a:\muzica noua\muzica 

comanda copiaza folderul muzica din partitia c:\ in partitia a:\ in folderul "muzica noua", subfolderul "muzica"

Afisarea fisierelor din folder/partitie :
dir 
Ex: c:\ dir  ( afiseaza toate fisierele din partitia c:\ )

Stergerea unui folder:
rd ( remove directory )
Ex: rd c:\muzica ( sterge directorul muzica  )
In ultimele versiuni de DOS merge si comanda
del
Ex: del c:\ muzica

Mutare fisier/foder:
move
Ex:  move c:\muzica d:\muzica






Calculul diferentei dintre doua date calendaristice in Microsoft Excel

Pentru a calcula diferenta dintre doua date calendaristice se foloseste functia DATEDIF, adica:

=DATEDIF('Data 1'; 'Data 2'; "d")
unde: 
Data 1 - data de inceput
Data 2 - data de sfarsit
"d" - unitatea

"d"zile
"m"luni
"y"ani
"yd"zile fara ani
"ym"luni fara ani
"md"zile fara luni si ani

Intrebuintare:

Aceasta functie poate fi utila la calcularea scadentelor, termenelor de plata, zilelor ramase pana la expirarea anumitor documente.