Sonda LAMBDA este un senzor care ajuta la identificarea in timp real a raportului aer - carburant adica, daca este bogat sau sarac.
Aceasta sonda este de fapt o dioda cu zirconiu care furnizeaza o anumita tensiune corespunzatoare cu cantitatea de oxigen din evacuare in comparatie cu cantitatea de oxigen din atmosfera. Mai exact ea nu masoara cantitatea de oxigen din amestec ci diferenta dintre concetratia de oxigen din gazele evacuate si concentratia de oxigen din aer.
Acest senzor poate obtine informatii optime doar la o temperatura de 360 C.
Informatia obtinuta de aceasta sonda este trimisa la calculatorul motorului care regleaza cantitatea de combustibil injectata in motor pentru a compensa excesul de aer sau de combustibil.
Majoritatea sondelor au 4 conectori. Cei doi conectori albi reprezinta alimentarea rezistentei care incalzeste senzorul iar ceilalti doi tranzmit informatia masurata catre calculatorul masinii.
- O tensiune de 0.2 volti ( 200 mv curent continuu) reprezinta un amestec sarac de combustibil si oxigen;
- O tensiune de 0.8 volti ( 800 mv curent continuu) reprezinta un amestec bogat, mai exact un amestec cu mult combustibil nears si sarac in oxigen;
- O valoare ideala este cea de 0.45 volti ( 400 mv curent continuu );
Aceasta verificare se poate face cu orice multimetru.
Un senzor uzat, murdar, " imbatranit" tinde sa raspunda mai greu, fapt care duce la degradarea performantelor masinii.
O sonda lambda este garantata de producator aproximativ 140000 km. Daca aceasta sonda nu mai functioneaza ea poate defecta catalizatorul care este un echipament destul de costisitor.
CONECTORI SONDA LAMBDA
Sonda lambda Bosch Lsu4.2 , dupa cum se observa in poza de mai jos, are 6 conectori.
In general codul ce culori este acelasi pentru orice sonda lambda, adica:
ROSU - curent pompare
NEGRU- tensiune nerst
GALBEN - masa virtuala
ALB - Rezistenta incalzire (-)
GRI - rezistenta ingalzire ( + )
VERDE - curent de compensare