Cum se calculeaza consumul de combustibil la automobile. Formule de calcul si metode.


             


               Consumul de combustibil pentru automobile poate fi calculat prin mai multe metode si formule. 
               O metoda foarte simpla e efectuarea raportului dintre combustibilul consumat si km parcursi efectiv.

Consum mediu = combustibil / km parcursi

               La calculul consumului mediu prin formula mentionata mai sus trebuie cunoscuta exact cantitatea de combustibil consumata. Pentru a afla acest lucru fie avem o masina smart care ne spune ce cantitate de combustibil a fost consumata, fie calculam si notam combustibilul din rezervor la inceput de luna ( in prima zi), la sfarsit de luna ( ultima zi ) si alimentarile efectuate in cursul lunii.
              Conform ordinului 14/1982 pentru aprobarea normativului privind consumul de combustibil si ulei pentru automobile, care poate fi descarcat de aici, calculul consumului de carburant la autotractoare si autocamioane cu incarcatura de peste 1.5 tone se aplica un calcul mai complex.
              Stabilirea unui consum normat se face astfel : 

Consumul=Q+(Pe*Cmg*K)/100 litri unde:

Pe- parcursul realizat in km echivalenti;
Cmg- consumul mediu de combustibil in l/100 km echivalenti pe drumuri de categoria k;
K- produsul total al coeficientilor de corectie ai consumurilor medii de combustibil; ( categorie de drum, greutate incarcatura, temperatura, sezon, AC sau fara AC sa... )
Q- sporul de consum pentru anumite conditii de exploatare ;
100- nr. de km la care se raporteaza parcursul echivalent realizat.

Coeficientul de corectie in functie de categoria de drum se clasifica astfel :

1.Categoria M – cuprinde drumurile asfaltate, in stare buna, carora li se atribuie un coeficient de drum = 0.9;
2.categoria K – include drumurile pavate, in stare buna, carora li se aribuie un coeficient = 1;
3.categoria T – cuprinde drumurile asfaltate, pavate si pietruite, in stare mediocra, carora li se atribuie un coeficent = 1.1;
4.categoria L - cuprinde drumurile pietruite cu piatra sparta, pietris si bolovani, carora li se atribuie un coeficient = 1.2;
5.categoria E – include acele drumuri care impun schimbari de viteza pe circa 70% din parcus si cuprinde: drumurile de pamant, drumurile de terasamente, in stare mediocra si dumurile pavate cu bolovani de rau, in stare rea, a caror coeficient este = 1.4;
6.categoria H – cuprinde toate celelate categorii de drumuri, a caror stare nu permite viteze mai mari de 15km/h pe toata lungimea lor si care au un coeficient de drum = 1.6

Coeficientul de corectie pentru sarcina transportata se calculeaza astfel : 

             Coeficientul de corectie "KG" reprezinta raportul dintre consumul mediu de combustibil pentru parcursul cu o anumita sarcina transportata "CG" si consumul mediu de combustibil pentru parcursul fara incarcatura "Cmg":

KG = CG \ Cmg

           Valorile coeficientului de corectie "KG" sint prevazute in anexa2, fiind stabilite in functie de puterea motoarelor ce echipeaza automobilele si de sarcina transportata "G".
           Pentru a se evita aplicarea repetata a relatiei de calcul la o singura foaie de parcurs, in cazul cind sarcina transportata "G" nu este egala pe tot parcursul realizat, se va calcula sarcina medie transportata "G" pe intreaga cursa, cu relatia: 

Gm = Suma de Pi x Gi / P

in care:
Pi, reprezinta parcursul efectiv pe care a fost transportata sarcina "Gi" (km); 
Gi, sarcina transportata (tone) pe un anumit tronson "i"; 
P, parcursul efectiv total (km).