Scrisoarea de transport CMR / Scrisoarea de trasura
Conform conventiei din 19 mai 1956 orice contract de
transport de marfuri pe sosele, cu titlu oneros, cu vehicule, cind locul
primirii marfii si locul prevazut pentru eliberare, asa cum sint indicate in
contract, sint situate in doua tari diferite, dintre care cel putin una este
tara contractanta, independent de domiciliul si de nationalitatea participantilor
la contract.
Conform normelor ( 1829/ 17.10.2006 ) privind organizarea si
efectuarea transporturilor rutiere la bordul vehiculelor care transporta marfa
atat national cat si international trebuie sa fie present documentul de
transport, adica scrisoarea CMR sau dupa cum se mai numeste scrisoarea de
trasura.
Deci scrisoarea CMR trebuie intocmita atat pentru
transportul national cat si pentru cel international.
Documentul de transport/ scrisoarea de trasura / CMR este intocmita
in trei exemplare originale, semnate de expeditor si de transportator, aceste semnaturi
putand sa fie imprimate sau inlocuite prin stampilele expeditorului si
transportatorului, daca legislatia tarii in care este intocmita scrisoarea de trasura
o permite. Primul exemplar este pastrat de expeditor, al doilea insoteste marfa si se
returneaza conirmat de destinatar expeditorului, iar al treilea se retine de
transportator.
Scrisoarea de trasura / CMR trebuie sa contina urmatoarele date:
a) locul si data intocmirii sale;
b) numele si adresa expeditorului;
c) numele si adresa transportatorului;
d) locul si data primirii marfii si locul prevazut pentru
eliberarea acesteia;
e) numele si adresa destinatarului;
f) denumirea curenta a naturii marfii si felul ambalajului,
iar pentru marfurile periculoase, denumirea lor general recunoscuta;
g) numarul coletelor, marcajele speciale si numerele lor;
h) greutatea bruta sau cantitatea astfel exprimata a marfii;
i) cheltuielile aferente transportului (pret de transport,
cheltuieli accesorii, taxe de vama si alte cheltuieli survenite de la încheierea
contractului si pana la eliberare);
j) instructiunile necesare pentru formalitatile de vama si
altele;
k) indicatia ca transportul este supus regimului stabilit
prin prezenta conventie si nici unei alte clauze contrare.
2. Daca este cazul, scrisoare de trasura trebuie sa contina
si indicatiile urmatoare:
a) interzicerea transbordarii;
b) cheltuielile pe care expeditorul le ia asupra sa;
c) totalul sumelor ramburs de perceput la eliberarea marfii;
d) valoarea declarata a marfii si suma care reprezinta
interesul special la eliberare;
e) instructiunile expeditorului catre transportator cu
privire la asigurarea marfii;
f) termenul convenit in care transportul trebuie sa fie
efectuat;
g) lista documentelor remise transportatorului.
Scrisoarea de transport CMR de regula se completeaza / intocmeste de expeditor in prezenta conducatorului
auto / transportatorului.
Expeditorul este direct raspunzator de corectitudinea
datelor inscrise in scrisoarea de transport.
In ceea ce priveste categoria informatiilor facultative,
conventia prevede ca partile pot insera in scrisoarea de trasura orice alta indicatie
pe care ele o considera utila. Din aceasta categorie putem mentiona: clauze
privind penalitatile de intarziere la incarcare/descarcare, penalitati de
intarziere la plata
facturii de transport, clauze privind solutionarea litigiilor pe calea arbitrajului
comercial, etc.
Transportatorul este răspunzător pentru pierderea totala sau
parţiala sau pentru avariere, produse intre momentul primirii mărfii si cel al eliberării
acesteia, cit si pentru întârzierea in eliberare.
DESCARCA:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu