Ce inseamna 15W-40 si de ce este mai bun vara decat 15W-30? De ce iarna un 0W-40 este mult mai indicat decat un 10W-50?
Mai jos o sa incercam sa explicam modul de clasificare a uleiulilor auto, ce tip de ulei se recomanda vara si ce tip de ulei se recomanda iarna.
Tipul de ulei utilizat pentru fiecare autovehicul este mentionat in cartea tehnica si este specificat de producator.
La inlocuirea uleiului obligatoriu se inlocuieste si filtru de ulei.
SCURT ISTORIC
La inceputurile
automobilului nu exista nici o metoda pentru a descrie capacitatea de
lubrefiere a uleiului la atingerea temperaturii de lucru, de 100°C. S-a
constatat ca aceasta este direct proportionala cu vascozitatea uleiului la
temperatura respectiva: un ulei mai vascos avea un factor de ungere mai bun. Si
aici a intervenit Societatea Inginerilor de Automobile (Society of Automotive
Engineers). SAE, infiintata in 1911, a propus standardul care ii poarta numele,
prin calcularea timpului mediu de scurgere a uleiului respectiv printr-un
orificiu dat.
Gradul de vascozitate SAE nu este altceva decat intervalul de timp exprimat in secunde. Pentru a nu crea o stare de confuzie cu aceste cifre SAE a propus sistemul in trepte: astfel daca un ulei auto are timpul de scurgere intre 5 secunde si 14 secunde, acesta are gradul de vascozitate SAE 10, si tot asa pana la SAE 50.
Bun, veti zice, dar ce este cu particula 10W din specificatiile SAE?! In 1952 a devenit evident ca anumite motoare nu vor putea fi pornite, pe timpul iernii, cu uleiuri cu SAE 30. Astfel s-a luat in calcul si vascozitatea uleiului respectiv la 0°C. SAE 15W si SAE 25W au fost adaugate mai tarziu pentru a mari gradul de acuratete a indicelui SAE.
Gradul de vascozitate SAE nu este altceva decat intervalul de timp exprimat in secunde. Pentru a nu crea o stare de confuzie cu aceste cifre SAE a propus sistemul in trepte: astfel daca un ulei auto are timpul de scurgere intre 5 secunde si 14 secunde, acesta are gradul de vascozitate SAE 10, si tot asa pana la SAE 50.
Bun, veti zice, dar ce este cu particula 10W din specificatiile SAE?! In 1952 a devenit evident ca anumite motoare nu vor putea fi pornite, pe timpul iernii, cu uleiuri cu SAE 30. Astfel s-a luat in calcul si vascozitatea uleiului respectiv la 0°C. SAE 15W si SAE 25W au fost adaugate mai tarziu pentru a mari gradul de acuratete a indicelui SAE.
Modalitati de clasificare a uleiului de motor
La baza sistemului national de marcare a uleiurilor de motor
stau datele referitoare la apartenenta uleiului la una din clasele de
vascozitate si unei grupe de proprietati de exploatare.
Clasificarea uleiurilor in functie de vascozitate (norma SAE)
In majoritatea tarilor dezvoltate din lume, clasificarea
uleiurilor de motor in functie de viscozitate, folosita uzual, este cea stabilita
de SAE (Societatea americana a inginerilor de automobile) in standardul SAE
J300 DEC 99, care a intrat in vigoare in luna august 2001.
Aceasta clasificare cuprinde 11 clase; 6 de iarna - 0w, 5w, 10w, 15w, 20w, 25w (w - winter, iarna) si 5 de vara - 20, 30, 40, 50, 60.
Aceasta clasificare cuprinde 11 clase; 6 de iarna - 0w, 5w, 10w, 15w, 20w, 25w (w - winter, iarna) si 5 de vara - 20, 30, 40, 50, 60.
Pentru uleiurile multigrad se foloseste notarea dubla cu
cratima, prima notare indica clasa de iarna (cu indicele w), iar a doua notare
indica clasa de vara, de ex. SAE 5w-40, SAE 10w-30 etc.
Uleiurile de vara sunt caracterizate de 2 valori maxime de vascozitate la temperaturi scazute (dinamica) si valoarea minima a vascozitatii cinematice la 100°C. Uleiurile de vara sunt caracterizate de limitele vascozitatii cinematice la 100°C, de asemenea valoarea minima a vascozitatii dinamice la temperatura ridicata ( 150°C) si gradientul vitezei de circulatie 106 c-1.
VEZI PARTEA 2 - Tipuri si clasificarea uleiurilor auto
Uleiurile de vara sunt caracterizate de 2 valori maxime de vascozitate la temperaturi scazute (dinamica) si valoarea minima a vascozitatii cinematice la 100°C. Uleiurile de vara sunt caracterizate de limitele vascozitatii cinematice la 100°C, de asemenea valoarea minima a vascozitatii dinamice la temperatura ridicata ( 150°C) si gradientul vitezei de circulatie 106 c-1.
VEZI PARTEA 2 - Tipuri si clasificarea uleiurilor auto
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu