Concluzie:
-cu cat este mai mica cifra din fata literei
"W" (SAE), cu atat este mai mica vascozitatea uleiului la temperatura
scazuta si, respectiv, pornirea la rece a motorului este mai usoara.
-cu cat este mai mare cifra care se afla dupa cratima (SAE), cu atat este mai mare vascozitatea uleiului la temperatura ridicata si mai sigura ungerea motorului la temperaturi ridicate ale mediului (vara, canicula etc).
-cu cat este mai mare cifra care se afla dupa cratima (SAE), cu atat este mai mare vascozitatea uleiului la temperatura ridicata si mai sigura ungerea motorului la temperaturi ridicate ale mediului (vara, canicula etc).
Clasificarea uleiurilor de motor in functie de proprietatile
de exploatare (normele API si ACEA)
Cea mai cunoscuta clasificare internationala a uleiurilor de
motor in functie de domeniul de folosire si nivelul proprietatilor de
exploatare este clasificarea API (Institutul american de petrol). De la data
implementarii (1947) aceasta clasificare a fost de nenumarate ori completata,
desi principiul de impartire a uleiurilor in 2 categorii (S si C) s-a pastrat
pana in prezent.
In acest sistem de clasificare, uleiurile de motor se noteaza cu simbolul format din 2 litere. Prima litera indica categoria: din categoria "S" (Service) fac parte uleiurile pentru motoarele pe benzina in 4 timpi, din categoria "C" (Comercial) fac parte uleiurile destinate pentru motoarele de transport auto diesel, pentru tehnica de constructie in afara celei rutiere si agricultura. Uleiurile universale sunt cele care pot fi folosite pentru ungerea motoarelor pe benzina si diesel. Cea de a doua litera indica grupa uleiului in functie de caracteristicile de exploatare. Cu cat litera este mai indepartata de inceputul alfabetului latin, cu atat este mai ridicat gradul caracteristicilor de exploatare ale uleiului de motor.
In acest sistem de clasificare, uleiurile de motor se noteaza cu simbolul format din 2 litere. Prima litera indica categoria: din categoria "S" (Service) fac parte uleiurile pentru motoarele pe benzina in 4 timpi, din categoria "C" (Comercial) fac parte uleiurile destinate pentru motoarele de transport auto diesel, pentru tehnica de constructie in afara celei rutiere si agricultura. Uleiurile universale sunt cele care pot fi folosite pentru ungerea motoarelor pe benzina si diesel. Cea de a doua litera indica grupa uleiului in functie de caracteristicile de exploatare. Cu cat litera este mai indepartata de inceputul alfabetului latin, cu atat este mai ridicat gradul caracteristicilor de exploatare ale uleiului de motor.
Specificatii API - categoria "service" (SA - SL)
(motoare benzina)
SA - Pentru motoare foarte vechi, fara cerinte de
performanta. Folosita numai atunci cand este ceruta in mod special de
fabricant.
SB - Pentru motoare foarte vechi. Folosita numai atunci cand
este ceruta in mod special de fabricant.
SC - Pentru motoare fabricate pana in anul 1967.
SD - Pentru motoare fabricate pana in anul 1971.
SE - Pentru motoare fabricate pana in anul 1979.
SF - Pentru motoare pe benzina fabricate dupa 1980, pana in
anul 1989. in comparatie cu SE asigura o curatire mai buna a partilor active
ale motorului si reducerea depunerilor, rezistenta la oxidare si protectie la
uzura mai ridicate.
SG - Pentru motoare fabricate dupa 1980, pana in anul 1993
inclusiv. Recomandat la autoturismele si autoutilitarele pe benzina. Aditivare
mai ridicata in comparatie cu SF.
SH - Pentru motoare fabricate pana in anul 1996 inclusiv.
Valabil incepand cu 1993, contine un sistem de asigurare a calitatii care in
comparatie cu SG asigura in mod mai sever proprietatile uleiului.
SJ - Pentru toate motoarele folosite in prezent. A fost
introdusa in clasificarile API dupa 1996. Este mai eficienta decat SH in ceea
ce priveste stabilitatea la oxidare la temperaturi inalte, compatibilitatea cu
catalizatorul, spumare redusa.
SL - Cea mai inalta clasa de performanta pentru motoarele pe
benzina dupa clasificarea API. A fost introdusa incepand cu iulie 2001.
Standard inca in vigoare.
SM - Cea mai inalta clasa de performanta pentru motoarele pe
benzina dupa clasificarea API. A fost introdusa incepand cu noiembrie 2004.
Pentru toate motoarele performante produse in prezent, avand o protectie
imbunatatita impotriva depozitelor si lucrului l temperaturi scazute. Unele
uleiuri pot primi specificatia "Energy Saving".
Specificatii API - categoria "comercial" (CA-CH-4)
(motoare Diesel)
CA - CC - Pentru motoare diesel pana in 1965.
CD - Valabil din 1965, lubrifiant pentru motoare diesel de
sarcina mare, supraalimentate. Contine aditivi DD mai eficienti.
CE - Lubrifiant pentru motoare diesel de mica si mare
viteza, cu sarcina ridicata, supraalimentate. Aditivat moderat, asigura consum
redus de ulei.
CF - A fost introdus in 1994. Pentru motoare diesel cu sau
fara injectie indirecta, incluzand si pe cele care folosesc combustibil cu sulf
peste 0,5%. inlocuieste specificatia API CD.
CF-2 - Introdusa in 1994. Pentru motoare cu sarcina mare, in
doi timpi.
CF-4 - Introdusa in 1990 . Pentru motoare diesel in patru
timpi, de mare viteza, aspirate natural sau supraalimentate. Poate fi folosita
in loc de API CD sau CE.
CG-4 - Introdusa in 1995. Pentru motoare diesel in patru
timpi, cu sarcina mare, care folosesc combustibil sub 0,5% sulf. Uleiurile CG-4
sunt recomandate la motoarele care indeplinesc standardele de emisii din 1994.
Poate fi folosit in loc de API CD, CE si CF-4.
CH-4 - Introdusa la 1 decembrie 1998. Pentru motoare diesel
in patru timpi, de mare viteza, care indeplinesc standardele de emisii din
1998. Uleiurile CH-4 sunt special aditivate sa fie folosite cu combustibili sub
0,5% sulf. Asigura o uzura mai redusa la ghidajele de supape, tratare mai eficienta
a funinginii si performante mai ridicate. Poate fi folosita in loc de API CD,
CE, CF-4 si CG-4.
CI-4 - Introdusa in 2002. Pentru motoare diesel in patru
timpi, de mare viteza, care vor indeplini in 2004 standardele de emisie
implementate in 2002. Standardul CI-4 este destinat motoarelor prevazute cu
sistem de recirculare a gazelor arse si destinate motoarelor Diesel ce folosesc
o motorina cu o concentratie de pana la 0.5% sulfuri. Pot fi folosite in locul
uleiurilor care indeplinesc standardele CD, CE, CF-4, CG-4, CH-4. Unele uleiuri
pot primi specificatia CI-4 Plus.
CJ-4 - In Septembrie 2006, API a inceput certificarea
uleiurilor si pentru standardul CJ-4. Acesta se adreseaza motoarelor in 4 timpi
Diesel, echipate sisteme de control al emisiei cu filtre de particule si alte
sisteme moderne.
Specificatiile ACEA (Asociatia Constructorilor Europeni de
Automobile) pentru uleiul auto:
A1 - Ulei multigrad pentru motoare pe benzina, stabil la
forfecare la temperaturi medii, asigura economie de combustibil.
A2 - Ulei multigrad de vascozitate normala pentru motoare pe
benzina.
A3 - Ulei multigrad stabil la forfecare, de mica
volatilitate. Proprietati foarte bune de curatire, stabilitate excelenta.
B1 - Ulei pentru motoare diesel, stabil la forfecare la
temperaturi medii si sarcini mici, asigura economie de combustibil.
B2 - Ulei pentru motoare diesel de sarcina mica.
B3 - Ulei pentru motoare diesel de sarcina mica. Depaseste
prescriptiile B1, B2 privind conditiile de uzura, depuneri si formarea de
funingine.
B4 - Avantajos, in primul rand, in motoarele diesel cu
injectie directa.
E1 - Ulei pentru interval normal de schimb, motoare usor
supraalimentate.
E2 - Ulei pentru interval normal de schimb, motoare mediu
supraalimentate.
E3 - Superior normei E2-96, ulei SHPD, asigura curatenie si
protectie antiuzura impecabila. Satisface EURO 1 si EURO 2.
E4 - Norma mai severa decat E3, asigura cel mai lung
interval de schimb.
E5 - Asigura curatire mai buna a pistonului, protectie
ridicata la uzura, stabilitate mai buna la oxidare.
Fara a tine cont de prioritatea din punct de vedere istoric,
in prezent clasificarea americana
API si-a pierdut monopolul in Europa. Tinand cont de faptul ca principalele
criterii ale caracteristicilor de exploatare sunt rezultatele testarilor pe
motoare speciale de serie, deosebirile din punct de vedere al constructiei si
metodologia determinarii proprietatilor uleiurilor de motor au condus la
aparitia clasificarii europene ACEA.
Asociata europeana a producatorilor de automobile (ACEA),
care cuprinde cele mai renumite companii producatoare de masini: BMW, DAF, Ford
of Europe, General Motors Europe, MAN, Mercedes-Benz, Peugeot, Porche, Renault,
Rolss-Royce, Rover, Saab-Scania, Volkswagen, Volvo, FIAT etc., a introdus
incepand cu 1996 o noua clasificare a uleiurilor de motor care se bazeaza pe
metodele europene de incercare, de asemenea foloseste cateva din metodele
recunoscute americane de incercare pe motoare si fizico-chimice conform API,
SAE si ASTM. Aceasta clasificare a inlocuit clasificarea existenta de la
mijlocul anilor 90 a CCMC (Comitetul producatorilor din tarile pietei comune).
Incepand cu 1 martie 1998 cerintele fata de caracteristicile
de exploatare ale uleiurilor de motor s-au inasprit ceea ce si-a gasit
reflectarea in noul standard European ACEA-98. In anii 1998-99 s-au adus
precizari si completari la clasificarea ACEA 98-99 prin excluderea claselor
vechi si includerea claselor noi, ale caror cerinte sunt obligatoriu de
indeplinit incepand cu 1 septembrie 2000. In anul 2002 a fost revizuita
clasificarea uleiurilor de motor sub forma standardului ACEA 2002. S-a stabilit
ca introducerea claselor noi sa se faca incepand cu 1 februarie 2003.
Spre deosebire de clasificarea Americana API, in care pana
in prezent nu au fost evidentiate intr-o clasa de sine statatoare uleiurile
pentru autoturismele diesel, cea europeana - ACEA clasifica uleiurile de motor
in trei grupe principale in functie de destinati acestora:
A - pentru motoarele pe benzina;
B - pentru autoturismele diesel;
C - pentru motoarele diesel de camioane.
In interiorul fiecarei categorii caracteristicile de
exploatare ale uleiurilor respective sunt evidentiate in grupe separate, notate
cu o cifra dupa litera. Cu cat cifra este mai mare cu atat motorul functioneaza
in conditii mai severe si, respectiv, sunt mai mari cerintele fata de calitatea
uleiului. Ultimele doua cifre (cu cratima) din marcajul uleiului indica anul
introducerii categoriei respective. Pentru cateva clase noi a ramas valabila
notarea din vechea clasa, insa cu adaugarea ultimului numar de fabricare.
VEZI PARTEA 1 - Tipuri si clasificarea uleiurilor auto.
VEZI PARTEA 1 - Tipuri si clasificarea uleiurilor auto.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu