Scrisoarea de transport CMR / Scrisoarea de trasura


Scrisoarea de transport CMR / Scrisoarea de trasura

Conform conventiei din 19 mai 1956 orice contract de transport de marfuri pe sosele, cu titlu oneros, cu vehicule, cind locul primirii marfii si locul prevazut pentru eliberare, asa cum sint indicate in contract, sint situate in doua tari diferite, dintre care cel putin una este tara contractanta, independent de domiciliul si de nationalitatea participantilor la contract.

Conform normelor ( 1829/ 17.10.2006 ) privind organizarea si efectuarea transporturilor rutiere la bordul vehiculelor care transporta marfa atat national cat si international trebuie sa fie present documentul de transport, adica scrisoarea CMR sau dupa cum se mai numeste scrisoarea de trasura.

Deci scrisoarea CMR trebuie intocmita atat pentru transportul national cat si pentru cel international.

Documentul de transport/ scrisoarea de trasura / CMR este intocmita in trei exemplare originale, semnate de expeditor si de transportator, aceste semnaturi putand sa fie imprimate sau inlocuite prin stampilele expeditorului si transportatorului, daca legislatia tarii in care este intocmita scrisoarea de trasura o permite. Primul exemplar este pastrat de  expeditor, al doilea insoteste marfa si se returneaza conirmat de destinatar expeditorului, iar al treilea se retine de transportator.

Scrisoarea de trasura / CMR  trebuie sa contina urmatoarele date:
a) locul si data intocmirii sale;
b) numele si adresa expeditorului;
c) numele si adresa transportatorului;
d) locul si data primirii marfii si locul prevazut pentru eliberarea acesteia;
e) numele si adresa destinatarului;
f) denumirea curenta a naturii marfii si felul ambalajului, iar pentru marfurile periculoase, denumirea lor general recunoscuta;
g) numarul coletelor, marcajele speciale si numerele lor;
h) greutatea bruta sau cantitatea astfel exprimata a marfii;
i) cheltuielile aferente transportului (pret de transport, cheltuieli accesorii, taxe de vama si alte cheltuieli survenite de la încheierea contractului si pana la eliberare);
j) instructiunile necesare pentru formalitatile de vama si altele;
k) indicatia ca transportul este supus regimului stabilit prin prezenta conventie si nici unei alte clauze contrare.
2. Daca este cazul, scrisoare de trasura trebuie sa contina si indicatiile urmatoare:
a) interzicerea transbordarii;
b) cheltuielile pe care expeditorul le ia asupra sa;
c) totalul sumelor ramburs de perceput la eliberarea marfii;
d) valoarea declarata a marfii si suma care reprezinta interesul special la eliberare;
e) instructiunile expeditorului catre transportator cu privire la asigurarea marfii;
f) termenul convenit in care transportul trebuie sa fie efectuat;
g) lista documentelor remise transportatorului.

Scrisoarea de transport CMR de regula se completeaza / intocmeste  de expeditor in prezenta conducatorului auto / transportatorului.
Expeditorul este direct raspunzator de corectitudinea datelor inscrise in scrisoarea de transport.

In ceea ce priveste categoria informatiilor facultative, conventia prevede ca partile pot insera in scrisoarea de trasura orice alta indicatie pe care ele o considera utila. Din aceasta categorie putem mentiona: clauze privind penalitatile de intarziere la incarcare/descarcare, penalitati de intarziere la plata facturii de transport, clauze privind solutionarea litigiilor pe calea arbitrajului comercial, etc.

Transportatorul este răspunzător pentru pierderea totala sau parţiala sau pentru avariere, produse intre momentul primirii mărfii si cel al eliberării acesteia, cit si pentru întârzierea in eliberare.

DESCARCA: