INSTRUCTIUNI DE LUCRU PENTRU ATELIERUL AUTO ( MECANIC AUTO )



INSTRUCTIUNI DE LUCRU PENTRU ATELIERUL AUTO

  1. Operatiile de intretinere si reparare efectuate in halele si atelierele persoanelor juridice sau fizice se vor executa de catre salariati calificati si instruiti special in acest scop, respectandu-se intocmai instructiunile tehnice, de exploatare, protectie a muncii si P.S.I.  Electricianul de instalatii electrice de forta va fi autorizat din punctul de vedere al protectiei muncii.
  2. Intretinerea si repararea autovehiculelor se va face in hale si incaperi amenajate, dotate cu utilaje, instalatii si dispozitive adecvate.
  3. Executarea unor lucrari de demontare, intretinere sau reparare a autovehiculelor este admisa  si in spatii amenajate in afara halelor si atelierelor de intretinere denumite ''platforme tehnologice ''.
  4.  In halele de intretinere si reparare a autovehiculelor,canalele de revizie, vor fi mentinute in stare curata, asigurandu-se scurgerea apei, a uleiurilor si a  combustibililor.
  5. Nu se admite pornirea motoarelor  autovehiculelor in interiorul halelor, decat daca exista instalatii de exhaustare, in stare de functionare.
  6. Cricurile din dotarea halelor de reparatii sau a canalelor de revizie vor fi mentinute in permanenta in stare buna de functionare.
  7. La demontarea, montarea si transportul  subansamblelor grele sau voluminoase se vor folosi mijloace mecanice de ridicat dotate cu dispozitive  speciale, care sa asigure prinderea corecta  si echilibrata a subansamblelor.
  8.  Dispozitivele de suspendare a autovehiculelor si stelajele pentru asezarea pieselor trebuie sa fie mentinute, in permanenta, in stare buna de folosire.
  9. In halele de reparatii in care se executa si lucrari de sudura la autovehicule se va stabili locul de amplasare a tuburilor de oxigen, a generatoarelor de sudura oxiacetilenica, a transformatoarelor de sudura  electrica, precum si a paravanelor de protectie folosite in timpul sudurii electrice . Transformatoarele de sudura electrica vor fi conectate la instalatia de legare  la pamant, iar cablurile vor fi amplasate  si protejate astfel incat sa nu fie deteriorate de rotile autovehiculelor care circula in timpul reparatiilor  (efectuate pe platforme).
  10. Petele de ulei si de combustibil de pe pardoselile halelor sau incaperilor vor fi acoperite cu nisip, dupa care vor fi luate masuri de curatare a  materialului rezultat in locuri care nu prezinta pericol de incendiu.
  11. Lucratorii trebuie sa poarte echipament de lucru si de protectie corespunzator lucrarilor pe care le executa  cu instalatiile si utilajele din dotare.
  12. Sculele vor fi  asezate pe suporturi speciale, amplasate in locuri corespunzatoare si la inaltimi accesibile. Dupa terminarea lucrului sculele vor fi curatate, dupa care vor fi inchise in dulapuri. Ascutirea sculelor  de taiat, cioplit se va face de un lucrator instruit special in acest scop. 
  13. Lucratorii sunt  obligati ca inainte de inceperea lucrului sa verifice daca uneltele si utilajele pe care le folosesc sunt in stare buna si corespund din punctul de vedere al securitatii muncii. Se interzice folosirea uneltelor si utilajelor care nu corespund acestor verificari.
  14. La repartizarea lucrarilor pe muncitori, maistrul sau seful de echipa va indica procedeul corect de lucru (nepericulos ) si masurile corespunzatoare privind utilizarea instalatiilor, utilajelor si sculelor din dotare. Va verifica  starea echipamentului de protectie si a celui de lucru care va fi folosit de muncitor la lucrarea respectiva.
  15. Autovehiculele aflate pe pozitiile de lucru din hale, ateliere sau platforme tehnologice vor fi asigurate ( calate )  impotriva deplasarilor necomandate, in care scop vor fi  folosite pene sau cale special confectionate . In cazul in care nu se executa lucrari la motor sau la transmisie, autovehiculele vor fi asigurate  si cu  mijloace proprii  (frana de ajutor si cuplarea intr-o treapta de viteza ) .
  16. Iluminatul natural si artificial se va face astfel incat sa se asigure o buna vizibilitate la locul de munca.
  17. In incaperi cu pericol de incendiu si explozii sunt interzise: fumatul, intrarea cu foc deschis , cu piese sau  materiale incandescente, producerea de scantei, lovirea a doua scule feroase  si  folosirea echipamentuluide lucru din materiale sintetice.
  18. Este interzis fumatul in halele de intretinere si reparatii . In acest scop se vor amenaja locuri pentru fumat.
  19. Autovehiculele ce urmeaza a fi spalate se manevreaza cu atentie pe rampa metalica sau de beton si se asigura contra pornirii necomandate , cuplandu-se intr-una din viteze , actionandu-se frana de  ajutor si asezandu-se cale de blocare la rotile din spate in ambele sensuri  ( fata si spatele  rotilor).
  20. Urcarea sau coborarea autovehiculelor pe / si de pe rampa se va face numai dupa ce  lucratorii din jur au fost avertizati referitor la operatia ce se executa.
  21. Verificarea presiunii in pneuri si ridicarea acesteia  la valorile  stabilite  ( fata sau spate ) pentru fiecare tip de autovehicul trebuie sa se faca potrivit prevederilor din tabelul cuprinzand  presiunea admisa
  22. La umflarea pneurilor se va folosi in mod obligatoriu dispozitivul de protectie impotriva saririi cercului de la janta . In cazul jantelor monobloc sau din mai multe bucati nu se utilizeaza dispozitiv de protectie.
  23. Compresorul folosit la umflarea pneurilor va fi in stare buna de functionare, dotat si inscriptionat corespunzator.
  24. Miscarea autovehiculelor pe rampa trebuie sa se faca numai dirijata de persoane cu atributii de serviciu, numai dupa ce acestea s-au convins ca echipa a iesit din canalul de revizie si s-a indepartat de autovehicule, iar sculele si piesele de lucru au fost inlaturate.
  25. La operatia de verificare a mecanismului de directie, lucratorul va cala rotile din spate si va actiona frana de mana, dupa care va proceda la suspendarea partii din fata a autovehiculului.
  26. Demontarea autovehiculelor in vederea repararii se va executa in sectoare si pe posturi de lucru specializate pentru aceste operatii.
  27. Subansamblurile rezultate de la demintarea autovehiculelor trebuie depozitate in spatii special  destinate in acest scop.
  28. Uneltele de lucru utilizate de catre muncitori, precum si instalatiile  de ridicat  ( cricuri, macarale ) vor fi controlate inainte de inceperea lucrului.
  29. La demontarea arcurilor se vor folosi clesti sau scule speciale.
  30. Depresarea bucselor, inelelor de rulmenti, camasilor etc se face numai cu prese si dispozitive speciale.
  31. La demontarea imbinarilor nituite trebuie folosite paravane metalice de protectie impotriva proiectarii de metal sau a aschiilor de metal rezultate in timpul lucrului.
  32. Demontarea partilor componente ale instalatiei electrice  de pe autovehicul se va face numai dupa decuplarea bateriei de acumulatoare.
  33. Se interzice desfundarea conductelor de benzina , motorina, incercarea conductelor pentru aer prin suflare cu gura.
  34. Introducerea autovehiculelor in hala se va face numai cu mersul inainte cu o viteza max. de 5 km / h.
  35. Este interzisa introducerea in hale sau ateliere a autovehiculelor  incarcate cu materiale combustibile sau usor inflamabile sau daca prezinta scurgeri de combustibil.
  36. Cand cabina este rabatata in fata, trebuie verificata pozitia carligului de siguranta  ( clichetului ), urmarindu-se ca aceasta sa fie in pozitia  " zavorat ".
  37. Suspendarea autovehiculului  se face numai pe capre rezistente, corespunzatoare ca inaltime  tipurilor de autovehicule din dotare .
  38. Pentru ridicarea autovehiculului cu cricul se va alege punctul indicat al cadrului. Cricul se va aseza pe loc neted.  Pentru stabilitate, sub cric se vor aseza bucati de  bucati de scandura  rezistente si perfect netede.  Daca cricul nu ajunge in punctul de ridicare , intre acesta si cadru se va aseza un butuc  de lemn de esenta tare cu laturi regulate.
  39. Pentru executarea lucrarilor de reparatie la motoare si cutii de viteza , fara pericolul rasturnarii, acestea trebuie asezate stabil pe bancurile de lucru si calate sau prinse in dispozitive care sa permita  rotirea lor in pozitii care sa asigure usurarea efortului fizic.
  40.  Unsoarea consistenta  folosita in procesul tehnologic se va pastra in cutii de tabla sau lemn , prevazute cu capac.
  41. Pornirea motorului si manevrarea  autovehiculului se va face numai dupa ce  se constata ca nu se gasesc persoane aflate sub masina sau in apropierea ei. Manevrarea va fi dirijata de catre o persoana aflata in afara autovehiculului in raza de vizibilitate a soferului.
  42. Ridicarea caroseriei de pe  sasiul autovehiculului se va face numai dupa iesirea de sub acesta a lucratorului care a demontat bridele de prindere ;